دفتر کل نیز در ماده ۸ قانون تجارت تعریف شده است. دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را تشخیص و جدا کرده هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر بطور خلاصه ثبت کند.

حالا که فهمیدیم پلمپ دفاتر چیست ، خوب است ببینیم روند پلمپ چطور انجام می‌شود؟

پلمپ دفاتر توسط مرجع ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد. به این صورت که در ابتدا تمام صفحات شماره‌گذاری می‌شود. سپس شماره ثبت شرکت در آن وارد شده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن درج می‌شود. به این صورت، امکان هیچ‌گونه جابجایی و تغییر اطلاعات وجود نخواهد داشت. در پایان هر سال مالی هم شرکت باید این دفترها را به اداره مالیات تحویل دهد. حتی اگر فعالیتی نداشته باشد و دفتر سفید باشد.

برخی فکر می‌کنند در صورتی که شرکت هیچ فعالیتی نداشته باشد، پلمپ دفاتر اجباری نیست. اما نکته این جاست که پلمپ در هر صورت اجباری است، حتی اگر شرکت فعالیت نداشته باشد و یا عدم فعالیت خود را ثبت کرده باشد.

شیوه پر کردن دفتر باید به چه صورتی باشد؟

پس از آشنایی با این که پلمپ دفاتر چیست، خوب است بدانیم که تاجران باید برخی قواعد را در پر کردن این دفاتر رعایت کنند. برخی از این قواعد از قرار زیر اند:

کلیه معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکور باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود.

معمولا برای آنکه دفاتر روزنامه و کل خط خوردگی پیدا نکنند، ابتدا به عنوان چرک نویس تنظیم می­شوند و پس از اینکه از درستی مبالغ و اطلاعات اطمینان حاصل شد، وارد دفاتر اصلی می­شوند.

دفاتری که تجار برای امور تجاری خود به کار می­برند، در صورتی که مطابق مقررات این قانون تنظیم شوند، بین تجار در امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت علیه صاحب آن معتبر است.

مراحل پلمپ دفاتر چیست ؟

اشخاص حقیقی و حقوقی باید سال مالی و ماه مالی و روز مالی را مشخص کنند و یک آدرس دقیق جهت دریافت دفتر در سامانه وارد کنند. دفترهایی که برای اشخاص در دسترس است دفاتر پنجاه برگ، صدبرگ و دویست برگ است.

اگر دفاتر خود را پلمپ نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

پیامدهای عدم پلمپ دفاتر چیست ؟

برای این‌که یک شرکت بتواند کد اقتصادی بگیرد، باید دفاتر خود را پلمپ کرده باشد. پس از دریافت این کد، می‌تواند مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کند. در نتیجه اولین قدم برای این که شرکت نشان بدهد در امر مالیات شفاف است، ارائه این دفاتر است. به همین دلیل اگر دفاتر را ارائه نکند و یا ایراد و نقصی در آن‌ها وجود داشته باشد، از طرف اداره امور مالیاتی جریمه می‌شود.