صفر تا صد کد اقتصادی

صفر تا صد کد اقتصادی

صفر تا صد کد اقتصادی

شاید تا به حال برای ثبت شرکت به سازمان امور مالیاتی و اقتصادی کشور رجوع کرده باشید. بر طبق قانون تجارت، همه ی شرکت ها ملزم هستند که بعد از ثبت و تاسیس شرکت، مراحل اخذ کد اقتصادی را طی کنند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید شرکت تاسیس کنید و نمی دانید کد اقتصادی چیست، کاربرد کد اقتصادی چیست و مراحل اخذ کد اقتصادی کدام است، توصیه می کنم  با ما همراه باشید.

 

از معنای کد اقتصادی تا موارد کاربرد و مراحل اخذ کد اقتصادی

تعریف کد اقتصادی

برای این که شرکتی شناسه ثبت داشته باشد، باید آن را ثبت نمود تا از کد اقتصادی برخوردار شود. این کد مثل کد ملی و شناسه ملی است. جالب است بدانید که  کد شناسه ی هیچ کدام از شرکت ها، با هم یکسان نیست و همه ی آن ها با هم متفاوت است. این کد 12 رقم است و شرکت تحت نظر وزارت امور مالیاتی و اقتصادی کشور به فعالیت میپردازد.

بر اساس قانون کشور، این کد باید توسط اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی دریافت شود. زیرا کد احراز هویت افراد در این سازمان امور مالیاتی کشور، همین شناسه می باشد. بعضی از افراد برایشان سوال است که هزینه دریافت کد اقتصادی چقدر است؟ باید گفت که طبق اطلاعیه ی سازمان امورمالیاتی کشور، فرایند دریافت کد رایگان است و هیچ فردی حق ندارد جهت ثبت نام و دریافت شناسه، از شما پولی دریافت کند.

موارد کاربرد کد اقتصادی

از مهم ترین موارد کاربرد کد اقتصادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-استفاده از شناسه اقتصادی جهت دریافت کارت بازرگانی

2-جهت شرکت در مزایده و مناقصه های شرکت های دولتی

3-لزوم استفاده از این شناسه جهت عقد قرارداد با اشخاصی که حقیقی و حقوقی هستند

4-استفاده از شناسه اقتصادی جهت گرفتن گواهی ارزش افزوده

5-استفاده از شناسه اقتصادی جهت ارائه ی اظهارنامه های عملکرد  سالیانه، فصلی و همچنین اظهارنامه ی الکترونیکی مودیان مالیاتی

6-لزوم ارائه ی شناسه اقتصادی جدید و قدیم  برای تمامی کسانی که فعال اقتصادی هستند جهت تجارت با گمرک

7-لزوم شناسه اقتصادی جهت عقد قرارداد با شرکت های خصوصی

8-داشتن شناسه اقتصادی جهت افتتاح حساب ارزی و ریالی

9-استفاده از شناسه اقتصادی جهت درج در فاکتور های فروش

آیا بدونه کد اقتصادی میتوان فاکتور صادر کرد ؟!!

بسیاری از افراد برایشان سوال است که آیا بدونه کد اقتصادی می توان فاکتور صادر کرد؟ جواب خیر است.

زیرا بعد از مراحل اخذ کد اقتصادی می توان در سازمان های مالیاتی فاکتور واردات و صادرات را ایجاد کرد، تا برای رسیدگی، آن را راحت تر بررسی کرد اما تا قبل از اخذ کد اقتصادی فقط میتوان فاکتور غیر رسمی و معمولی صادر کرد مثل فاکتور دست نوشته مغازه ها و….

موارد اخذ کد اقتصادی

موارد اخذ کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز کد اقتصادی

1-رجوع به واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی جهت دریافت دفترچه و تکمیل آن

2-رجوع به واحد ثبت و شناسایی اداره دارائی جهت اخذ فرم و تکمیل آن

3-ارائه ی کپی از شناسنامه و کارت ملی همه ی اعضای شرکت (هیئت مدیره)

4-ارائه ی دو نسخه کپی از آگهی تاسیس و ثبت شرکت

5-ارائه ی کپی از اساسنامه ی شرکت

6-ارائه ی کپی آگهی روزنامه رسمی

7-ارائه ی کپی از اظهارنامه شرکت

8-ارائه ی کپی پروانه کسب

9-ارائه ی کپی از سند مالکیت زمین شرکت یا در صورت اجاره ای بودن کپی از قرارداد اجاره

10-ارائه کپی از آغاز به کار شرکت و همچنین کپی از ثبت آن در دبیرخانه

11-پرداخت وجهی جهت مالیات حق تمبر به امور دارائی

 مراحل اخذ کد اقتصادی

جهت دریافت کد اقتصادی می بایست مدارکی که در قسمت قبل گفته شد را تهیه نمود و سپس طبق نوشته های زیر باید مراحل اخذ کد اقتصادی را طی کرد:

 ابتدا پیش ثبت نام در سامانه دارایی انجام می شود و پس از اینکه در سامانه اداره مالیات به مرحله 44 رسیدمراحل زیر انجام می شود.

1-باید تمام مدارک( در قسمت قبل گفته شد) را تکمیل کرد.

2-سپس به اداره امور مالیاتی شهر یا استان رجوع کنید.

3-در این مرحله مدارک شما بررسی می شود و باید به قسمت مستغلات رجوع کنید.

4-بعد از آن باید برای صحت مدارک، منتظر کارشناس اداره مالیات جهت بازدید باشید.

5-بعد از بازدید کارشناس اداره و تایید او، باید به قسمت مستغلات رجوع کنید و تشکیل پرونده دهید.

6-بعد از طی کردن مراحل اخذ کد اقتصادی به شما کد اقتصادی(کد 12 رقمی) اختصاص داده می شود.

یک سوالی که ذهن بیشتر افراد را به خود اختصاص داده است این است که آیا هر شرکت باید کد اقتصادی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که شرکت هایی که در حوزه تولید، توزیع و خدمات کالا فعالیت می کنند؛ و همچنین اشخاص حقوقی که پروانه فعالیت دارند، باید مراحل اخذ کد اقتصادی را پشت سر بگذرانند و سپس نسبت به دریافت این کد اقدام کنند.(یعنی کسانی که  هم مجوز کسب فعالیت دارند و هم مکان برای فعالیت).

مراحل اخذ کد اقتصادی

مراحل اخذ کد اقتصادی

تفاوت کد اقتصادی جدید و قدیم

شاید برای شما هم سوال است که تفاوت کد اقتصادی جدید و قدیم در چیست؟ باید گفت که هر دوی این کد اقتصادی،  12 رقمی است اما مهم ترین تفاوت بین این دو کد در  مراحل اخذ کد اقتصادی آن است به این صورت که کد جدید مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است اما در کد قدیم با تشکیل پرونده در امور دارائی، حوزه ی مالیاتی تعیین می شد.

 

 

 

مطلب این نوشته را نیز بخوانید    صفر تا صد کد اقتصادی

//start show visits //end show visits