کمبود بلیت به دلیل سرکوب قیمت و توقف در ترخیص قطعات یدکی

کمبود بلیت به دلیل سرکوب قیمت و توقف در ترخیص قطعات یدکی

کمبود بلیت به دلیل سرکوب قیمت و توقف در ترخیص قطعات یدکی

کمبود بلیت به دلیل سرکوب قیمت و توقف در ترخیص قطعات یدکی

محمدصادق رسول‌پور، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی

دولت طی دو سال گذشته اجازه نداده است که قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، متناسب با افزایش هزینه‌ها تعدیل شود. این مساله سبب شد که سفرهای هوایی نسبت به سایر روش‌های حمل‌ونقل، متقاضی بیشتری پیدا کند.

قیمت صندلی هواپیما در سفرهای داخلی حدود دو سال است بدون تغییر مانده و درخواست انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت در پروازهای داخلی تا همین روزهای اخیر بدون پاسخ مانده بود. اما در روزهای اخیر اعلام شد که شورای رقابت با افزایش ۲۹ درصدی قیمت موافقت کرده است. اگرچه درخواست انجمن، افزایش ۱۰۰درصدی قیمت بود.

مساله دیگری که به کمبود بلیت دامن زده، عدم دسترسی به موقع به قطعات است. از یک سو، افزایش قیمت ارز به افزایش هزینه‌ها منجر شده و از سوی دیگر، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی منشا ارز خرید قطعات، موتور و لاستیک هواپیما باید مشخص باشد. در واقع ورود این اقلام بدون ثبت سفارش ممکن نبوده و گمرک نیز اجازه ترخیص نمی‌دهد. این مسایل سبب شد که ترخیص قطعات دچار وقفه شود.

کندی ترخیص قطعات موجب زمین‌گیری هواپیماها شد و به همین دلیل بخش قابل توجهی از صندلی‌ها به دلیل زمین‌گیر بودن هواپیماها از مدار خارج شده است؛ بنابراین، از یک طرف افزایش تقاضا و از سوی دیگر، کاهش عرضه سبب شده است که صف خرید بلیت هواپیما طولانی شده و حتی تا ۲۰ روز بعد نیز امکان خرید بلیط فراهم نشود.